Blok 2 Module 4 is gewijd aan oefenen met o.a.: afstemmen op cliënten, wie dient er gerepresenteerd te worden, je space holding, je begeleiding van een opstelling, een voorbeeldopstelling initiëren, wanneer interventies doen en wanneer niet.
Het juiste woord, de rakend transformerende zin.
In deze blokken leren we het begeleiden van een groep, cliënten in individuele sessies en partner- of gezin sessies.
Natuurlijk met de filosofische levenshouding die Het Nieuwe Familieopstellen met zich mee brengt.
Hieronder meer uitgebreid het programma verdeeld over de twee blokken van twee opleidingsjaren, het derde jaar heeft een ander karakter.
Module 4 oefenmodule:
In deze module leren studenten om op een open, respectvolle en diepgaande manier in gesprek te gaan met cliënten.
Wat is werkelijk essentieel in wat de cliënt vertelt? Wat vraagt erkenning? En hoe kan je aanwezig zijn bij alles wat zich toont – zonder te oordelen, zonder te forceren?
We oefenen in het getuige zijn: onbevooroordeeld, afgestemd en bewust van de patronen die opkomen – niet alleen bij de cliënt, maar ook in jezelf. Patronen, energieën die verbonden zijn met een groter geheel.
We werken vanuit de principes van de TAO en het JA: het toelaten van wat is, hoe moeilijk of pijnlijk ook. Niet ingrijpen, tenzij het handelen vanuit een andere dimensie zich aandient.
Studenten leren om zowel het liefdevolle als het moeilijke in zichzelf te erkennen als deel van het geheel. Zo worden zij tot een oordeelvrij kanaal voor de energie die in het moment aanwezig is – in henzelf, in de cliënt en in het veld.
Hoe meer bewustzijn er komt op je eigen patronen, en hoe meer deze met mildheid en op afstand erkend worden, hoe meer zachtheid lichtheid, ruimte en vreugde in jou ontstaat.
Wat je leert in deze module:
Toepassingsgebieden:
Therapeutische basisprincipes die aan bod komen: