Structuur Opleiding
Het Nieuwe Familieopstellen
De opleiding Het Nieuwe Familieopstellen is op HBO-niveau of evenwaardig door ervaring – er zijn geen vooropleidingseisen vereist.
Structuur
De opleiding bestaat uit zes thematische modules die elkaar logisch aanvullen. Elke module bestaat uit twee blokken van drie dagen, waarvan een eerste blok in het eerste jaar en een tweede in het tweede jaar. Het derde jaar is een vervolmakingsjaar over alle thema’s heen. Deze zes hoofdthema’s komen zo in jaar 1 en 2 terug waardoor stapsgewijze verdieping mogelijk wordt.
Tussen de blokken door organiseren de studenten zelfgeorganiseerde intervisiegroepen waar je met elkaar oefent.
Externen kunnen uitgenodigd worden en een thema inbrengen voor een opstelling. Je leert zo het opstellen ook aan de hand van thema’s ingebracht door externen. De volle tijd is gevrijwaard voor opstellingen die de studenten zelf wensen en willen ervaren.
Na elk blok schrijf je een reflectieverslag. Je oefent tijdens de lescontacturen, intervisie of daarbuiten om zelf groepen en individuele sessies te leiden. In de opleiding leer je met voorbeeldopstelling te werken en leer je een uiteenzetting te geven over een bepaald thema.
De hele opleiding bestaat uit 18 blokken van drie dagen.
Elke studiecontactdag vindt plaats van 10.00 tot 13.00 uur en van 14.30 tot 17.30 uur.
In totaal bedraagt de opleiding Het Nieuwe Familieopstellen: 728 uren of 26 ECTS
De studieactiviteiten en werkvormen bestaan uit:
Te volgen lesuren | 324 |
Literatuurstudie, videomateriaal | 318 |
Intervisie (te organiseren door de studenten) | 54 |
Reflectieverslagen | 18 |
Kijkstage bij andere opstellers | 12 |
Leertherapie | 4 |
Supervisie | 4 |
In totaal 745 studie uren of 27 ECTS
Na het afronden van alle modules van de driejarige opleiding en van de bijkomende vereisten zoals onder meer het geslaagd zijn voor een examen, ontvang je jouw diploma. 95% van de lescontacturen zijn vereist over de drie jaar, je kan inhaaldagen maken door deelname in een andere jaargroep.
Wie één of twee jaar volgt, krijgt voor dat jaar een certificaat van deelname.
Over de examendagen, tijd, aantal en duur, worden de studenten zes maanden van tevoren ingelicht. Het examen vindt plaats binnen zes weken na de laatste opleidingsdag.
De studenten beschikken over een uitleenbibliotheek voor de verplichte en vrij te kiezen lectuur en videomateriaal. De syllabus moeten ze zelf aanschaffen; kostprijs ca. €20. De handouts zijn gratis. De eerste drie handouts worden in het eerste leerjaar overhandigd de twee laatste in het tweede jaar. De handouts worden regelmatig aan de evolutionaire inzichten aangepast.
Inhoud van de modules
Module 1:
Grondbeginselen van het Opstellen
In module 1 maak je kennis met de grondbeginselen van het opstellingswerk. Je krijgt een overzicht vanaf het klassieke opstellen tot de bewegingen van de ziel en het Nieuwe, Geestelijke Opstellen. In deze module verklaren we de orden voor de liefde, de morfogenetische velden van de familie en andere systemische velden.
Dit doen we met verschillende ervaringsoefeningen en opstellingen. Je ervaart de teruggetrokken houding en de toegepaste filosofie die met het Nieuwe Familieopstellen gepaard gaat. Je leert doorheen de hele opleiding hoe je een vraag van een cliënt en de cliënt benadert vanuit het Geestelijk geweten.
Alle manifestaties zijn energie en informatie. Wij zijn met niet zichtbare en onbewuste energie en informatie continu verbonden. Hoe meer wij ons zelf ontdekken en waarnemen hoe meer wij onze authenticiteit en zelfliefde leven. Onze innerlijke en naar buiten gerichte waarneming in al zijn zuiverheid te leven en te ervaren, leer jij in de opleiding met filosofische en aangewende levenshouding van Bert Hellinger, namelijk met zijn inzichten over de verschillende gewetens en in het bijzonder de weg naar het Geestelijk geweten. Hoe meer wij erkenning geven aan ons zelf, hoe meer wij anderen kunnen toestemmen en ERKENNEN wie en hoe zij zijn. Wij ontdekken en ervaren in ons en in de andere de manifestatie van een grotere liefde.
Een belangrijk wederkerend aspect in alle blokken is de vertraging: stil worden, het een worden met het geheel en met een niet te vatten kracht die alle leven stuurt. In geleide meditaties, die je als student leert, komt die verstilling in jou. Het maakt je open en wijd. |
Module 2:
Hechting met het familiesysteem – Vader en Moeder en kind.
Je ouders nemen zoals zij zijn, is een basisvoorwaarde voor een gezond, succesrijk en vertrouwensvol leven. Dat is wat je in deze module gaat ervaren. Het volle leven nemen is ja zeggen tegen de ouders en ja zeggen tegen alles wat ze gegeven hebben, zowel het zogenaamde goede als het slechte.
De binding die je hebt met je ouders spiegelt zich later in de gecreëerde realiteit van je leven en in elke relatie die je aangaat. De ver-binding met de moeder is dikwijls verstoord, dat herhaalt zich in zo goed als alle relaties. Daartoe horen ook de overlevingsmechanismen die wij in onze pre- en perinatale tijd beleefden. Deze imprints zijn soms heel krachtig en werken in ons hele leven door. Hoe kom je terug in de eenheid met je moeder en met alle moeders, en zo in je volle levenskracht?
De ver-binding met je vader is eveneens cruciaal om je eigen leven op een gezonde manier door te zetten. Mannen die een verstoorde moeder relatie met hun moeder hebben, hoewel hier veel liefde mee gepaard gaat, zijn niet vrij om de stap te zetten naar hun vader en de kracht van mannelijke energie. Vrouwen die een verstoorde relatie met hun moeder, kunnen zich niet verbinden met de volheid van hun vrouwelijke kracht, en treken aldus vele problemen en zorgen aan.
Ouders hebben elk hun eigen geweten met normen, waarden en gedragingen en die zijn verschillend van elkaar. Die verschillen brengen strijd en pijn met zich mee. Hoe meer verstrikt of belast ouders zijn, hoe moeilijker het is voor hun kinderen om de ouders met elk hun geweten in hun ziel te integreren. Kinderen (ook als volwassenen) offeren zich op voor de ouders in de hoop dat de ouders dan beter af zijn.
Hoe kom je in een verbindende relatie met je ouders? Hoe kom je liefdevol van hun vrij? Wat kan je als ouder doen als je kinderen het moeilijk hebben of omgekeerd? Wie en wat wil daar gezien worden? Hoe vind je de weg naar existentiële zelferkenning? Wat wordt daar gemist? Wat is de rechtmatige plaats van elkeen?
In deze module gaan wij onder meer dieper in op:
- de rangorde tussen ons, onze ouders, onze broers en zussen, onze grootouders, onze nonkels en tantes, de doden in de familie;
- zware lotgevallen: daders, slachtoffers en niet erkende uitgesloten familieleden uit het familiesysteem;
- de invloeden van vorige partners van de ouders of grootouders;
- het geven en nemen in de ouder-kind relatie;
- het overwinnen van het oude familiegeweten;
- de onderbroken heenbeweging naar je moeder en je vader;
- het toestemmen van eenieders lot in ons herkomst-familiesysteem en van het leven zoals het is.
- het onderscheid tussen primaire, secundaire, systemische en meta gevoelens;
- het openen van de liefde naar de mensen zoals zij zijn;
In alle blokken van de zes modules kunnen de studenten ook hun eigen thema’s inbrengen. |
Module 3:
Man en vrouw – De partnerrelatie en familie
De partnerrelatie is de belangrijkste en dikwijls de meest complexe relatie in ons leven. Deze relatie richt zich zowel op het verdere leven als op het einde van het leven. Wij zijn er ons niet bewust van hoe diep deze relatie ons in de ziel raakt. Maar de partnerrelatie reikt veel verder dan we vermoeden. Met de ontmoeting met de partner ontmoeten wij vele anderen, zowel zij die zichtbaar zijn als zeker ook zij die onzichtbaar zijn.
In de aanvang van de partnerrelatie is de liefde blind. Naderhand spiegelt zich datgene wat niet opgelost is in de systemen van beide personen. Onder meer vroegere relaties creëren bindingen, want het einde van een relatie betekent niet dat onze ziel zo maar vrij is. In deze module kijken we naar wat het opstellen kan bieden om oude en nieuwe relaties samen te brengen op een harmonieuze en liefdevolle manier, zonder schuld.
Achter alles werkt een grotere liefde. Zo is het bijzonder om te zien hoe mensen die van elkaar houden soms, vanuit een onbewuste, achterliggende liefde, in vernietigende krachten komen. Of hoe hun hart koud wordt zonder dat daar een logische reden voor is. Vanwaar komt de dynamiek van dader en slachtoffer in de partnerrelatie.
Via opstellingen leer je kijken naar wat de partnerrelatie uiteendrijft en wat de partners juist samenbrengt. Hier gaan we ook nader in op de druk van het familiegeweten die weegt op de partnerrelatie. Wij kijken naar wie en wat wij missen in onze ziel om als vrouw en als man werkelijk in onze kracht en aanwezig in de partnerrelatie te staan.
De vragen die we hierbij kunnen stellen zijn onder andere:
- Wat is de betekenis van de seksualiteit in de relatie?
- Hoe werken vorige partnerrelaties in de achtergrond?
- Hoe groeien wij samen met en door de partner?
- Hoe vinden wij de balans tussen het eigen leven en het gedeelde leven?
- Hoe gaan we om met wat er achter niet ingevulde verlangens schuilt in de partnerrelatie zoals kinderloosheid, moeilijke seksualiteit, gebrek aan vertrouwen?
- Hoe functioneert een evenwichtige balans van geven en nemen in de partnerrelatie?
- Hoe gaan we om met verlies, miskraam, abortus, scheiding of de dood van een partner?
- Hoe respectvol gaan we om met onze partner, hoe werkt de energie van de voorouders die allang overleden zijn?
- Hoe werkt het collectieve veld van het man zijn en het vrouw zijn in ons en hoe worden wij vrij van pijn, schuld, schaamte, opoffering?
- Hoe kunnen relatievormen zoals samengestelde gezinnen en partnerrelaties van het zelfde geslacht met of zonder kinderen vreedzaam functioneren?
- Ben je als alleenstaande vrij van vroegere partners? Of heb je het leven met een partner opgegeven?
- Hoe is de relatie met de kinderen: zijn zij vrij, zijn wij vrij?
- Kunstmatige inseminatie en andere vormen van conceptie (IVF,ICSI) en de energie tussen ouders en hun verwekte kinderen?
Niets kan het zelfde zijn, uit elke opstelling trekken wij nooit algemene conclusies. Wij gaan mee met wat zichtbaar wordt en gevoeld wordt in het moment, oordeelvrij. |
Module 4:
Oefenen van het opstellen in individueel werk en met groepen
Je gaat zelf opstellingen leiden in kleine groepen, individuele opstellingen en opstellingen met de grote groep. Hiervoor kun je proefpersonen voor een opstelling uitnodigen als je dat wilt.
Met voorbeeldopstellingen oefenen we de orden voor de liefde in de herkomstfamilie en in het huidige systeem. Zo kijken we naar het erbij horen, de rangorde in het systeem en de balans van geven en nemen. Wat is de juiste plaats in het herkomst systeem alsook in het huidige systeem? Wat brengt deze juiste plaats?
Hoe is je houding en wat doe je bij het vooraf afstemmen op de cliënt, bij het opstellen, bij het afronden? Welke acties onderneem je hierbij? Vanwaar komen jouw interventies?
Het oefenen van Het Nieuwe Familieopstellen in individuele sessies vereist heel wat competenties van de opsteller. De winst is aanzienlijk omdat je hier ervaringen opdoet die volledig buiten je terrein liggen. Je leert het universele van het mens-zijn.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met moeilijke cliënten? Cliënten bij wie je geen bereidheid voelt, die in de slachtofferpositie blijven, of die de ouders afwijzen of die je aanvallen? Dat vraagt van jou als leider dat je stilstaat bij de situatie zoals ze is en kijkt naar je angsten.
Wij oefenen de verbinding met de universele kracht van alle leven en de geestelijke houding van Bert Hellinger. Daarmee verleggen de grenzen van ons geweten. Dat betekent dat wij de splitsingen in ons opheffen tussen goed en kwaad, juist en verkeerd, schuld en onschuld, geweld en geweldloos, leven en dood. Alles wat is, erkennen we dan vrij van moraal en oordeel, wij aanschouwen het nederig.
Soms toont zich in een opstelling een beeld uit een niet definieerbare tijd en ruimte. Dit kan bijvoorbeeld een beeld uit een vorig leven zijn. Eindelijk komt een beweging tot zijn voltooiing. |
Module 5:
Blok 1 – jaar 1: pre- en perinatale ervaringen
Anke Hornbüssel participeert als gastdocente.
In blok 1 van module 5 brengt Anke ons naar de prilste ervaringen in ons materiële menselijke leven. Pre- en perinatale trauma’s en ook de vroege levens-gerichte ervaringen mogen gezien en herinnerd worden. Trauma’s van voor de conceptie en van het pre- en perinatale veld beperken onze mogelijkheden en blijven dikwijls een leven lang bij ons. In deze module maken wij er kennis mee.
Bij Het Nieuwe Familieopstellen zijn pre- en perinatale trauma’s niet ongewoon. De impact van die vroege belevenissen worden erkend en geïntegreerd.
Anna Verwaal verwijst dikwijls naar Anke in haar spreekbeurten als specialiste Pre- en perinatale Trauma Integratie
Blok 2 – jaar 2: ziekte, trauma en heling
Ziekte is een verstoring van het evenwicht in het lichaam, de geest en de ziel. Ziekte staat in verbinding met het familiesysteem, onze persoonlijke geschiedenis en daar voorbij. Ook traumata en heftige angsten zijn deel van onze systemische bindingen.
Tijdens deze module kijken we ook naar belangrijke vragen om weer in evenwicht te komen. Als we symptomen zien als boodschappers van liefde uit het (familie)systeem en uit de persoonlijke geschiedenis, wat tonen zij dan? Hoe kunnen wij bewegen naar een meer alomvattende gezondheid? Hoe gaan wij om met een zwaar lot en hoe kunnen wij daar de vrede vinden? Hoe reageren anderen op een zieke en hoe kunnen zij daarbij aanwezig blijven? Wat zijn de drijfveren en wat is de energie van de helpers bij de hulpverlening?
Soms toont zich in een opstelling een beeld uit een niet definieerbare tijd en ruimte. Dit kan bijvoorbeeld een beeld uit een vorig leven zijn. Eindelijk komt een beweging tot zijn voltooiing. |
Module 6:
Blok 1 – jaar 1: de orden van het helpen
In blok 1 van deze module geven we aandacht aan de orden van het helpen volgens Bert Hellinger. Hoe helpen en begeleiden we zonder burn-out?
We doen opstellingen rond thema’s uit de werkvelden van sociale systemen zoals het werk, scholen, diverse instellingen en individueel werk met cliënten. We kijken hoe wij als hulpverlener, al dan niet verstrikt, in relatie staan tot anderen.
Blok 2 – jaar 2: het beroep en het ondernemen
In blok 2 van deze module gaat onze aandacht naar het opstelwerk in het kader van het ondernemen en het beroep. Opstellingen brengen altijd een stuwkracht aan het leven. Zo ook bij het ondernemen. In een opstelling zie je wat moet ondernomen worden om de activiteiten en de onderneming op het juiste spoor te brengen of juist te begraven. Je krijgt inzicht in wat iemand verzwakt bij het ondernemen of juist sterkt. Wat de rol is van geld, welke verborgen dynamieken werken er in een onderneming of in wat men onderneemt …
Kortom, dit is als afsluiter van de opleiding een heerlijk levendig en interessant blok dat heel wat nieuwe poorten opent. Wensen we niet allen om succes, voldoening, respect en erkenning te krijgen in wat wij doen en ondernemen?
Wij kunnen ons bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
- Wat sterkt en wat verzwakt de onderneming of organisatie?
- Staan we op onze juiste plaats in ons beroep?
- Voelen we ons in harmonie en in balans met onze bijdrage? Is ons hart erbij?
- Wat wil onze ziel van ons in de relatie tot ons beroep of onze onderneming?
- Staan we voor een nieuwe beroepsoriëntering?
- Wat is de rol van het familiegeweten ten opzichte van ons beroep, onze roeping?
Jaar 3 van de opleiding:
Jij gaat zelf aan de slag met de inhoud van de Modules 1, 2, 3, 5 en 6 van de eerste twee opleidingsjaren. De focus in het derde jaar op jou als begeleid(st)er en hoe jij cliënten begeleidt, jouw omgang met de cliënt(e) de groep en jezelf.
Hierbij de punten die belangrijk zijn:
- Het voorgesprek: wanneer is een opstelling zinvol?
- Hoe begeef je je naar een andere manier van luisteren?
- Wat wordt gezegd, wat wordt niet gezegd?
- Wat dient nog gezegd door jou of de cliënt(e)?
- Hoe breng jij de cliënt(e) naar een dieper ontzag voor zichzelf en zijn/haar groter geheel?
- hoe leid je het interview zodat het thema aan scherpte en energie wint.
- We volgen wat je verworven hebt uit de kennisoverdracht en wat nog dient verduidelijkt of aangevuld. En hoe jij omgaat en werkt vanuit het wetende veld:
- met het herkomstsysteem;
- met het huidig systeem;
- je houding als begeleider in het wetende veld;
- je waarneming in het wetende veld;
- je verinnerlijking van de basisordeningen;
- je overgave aan een andere kracht die de opstelling leidt;
- jouw kunnen in individuele sessies en begeleiding met bodemankers;
- jouw omgang met zware thema’s zoals misdaad, zware ziekten, dood, verslaving, misbruik, dader en slachtoffer, enz.;
- een opstelling beginnen een opstelling afsluiten, het open houden van de ruimte en oneindige tijd;
- jouw aanwezigheid bij het begeleiden, je stilte, doen door niet doen, de juiste volgende stap, vertrouwen
- therapeutische vaardigheden: projecties, overdracht, tegenoverdracht, medische aspecten bij cliënten, trauma-cliënten
Praktische schikkingen
Start van de opleidingsgroep 4 in 2025
MODULE 1: Grondbeginselen van het Nieuwe Familieopstellen, blok 1
Vrijdag – zaterdag – zondag: 14 – 15 – 16 februari 2025
MODULE 2: Het herkomst familiesysteem, Vader en Moeder en kind, blok 1
Vrijdag – zaterdag – zondag: 11 – 12 – 13 april 2025
MODULE 3: Man en vrouw – de partnerrelatie en de familie, blok 1
Vrijdag – zaterdag – zondag: 13 – 14 – 15 juni 2025
MODULE 4: Oefenen van het opstellen in individuele en groepssetting, blok 1
Vrijdag – zaterdag – zondag: 05-06- 07 september 2025
MODULE 5: Blok 1: Het pre- en perinatale veld
Vrijdag – zaterdag – zondag: 3 – 4 – 5 oktober 2025.
MODULE 6: Blok 1: De orden van het helpen
Vrijdag – zaterdag – zondag: 21 – 22 – 23 november 2025
Elke dag telkens van 10u. tot 17u.30.
Blokken 2 en 3 vinden plaats in het tweede en derde jaar.
De data voor het tweede opleidingsjaar in 2026 worden tijdig meegedeeld aan de student.
LOCATIE:
Den Domp – Kerkstraat 26, 5076 AW Haaren Nederland De locatie kan wijzigen bij bepaalde gelegenheden die plaats vinden in Haaren. Wij lichten u, indien zo, voldoende vooraf in van de nieuwe locatie.